Ai probleme cu somnul? Câteva sfaturi pentru un somn odihnitor

Când cauţi în DEX sensul cuvântului insomnie, găseşti următoarea explicaţie: ”Tulburare a mecanismului de reglare a centrului nervos somn-veghe, care se manifestă prin lipsă de somn sau prin reducere a duratei şi a profunzimii somnului şi care este întâlnită în astenii, boli psihice, nevroze.”

Aţi experimentat vreodată aceste simptome? Doctorul homeopat Dragoş Peteu vine şi punctează: ”cred că foarte mulţi dintre noi am trăit episode scurte, acute, de insomnie, generate de emoţia dinaintea unui eveniment (examen, angajare, nuntă, naştere), de schimbarea fusului orar, caniculă.”

Şi totuşi, care sunt limitele normalităţii în cazul insomniei?
Lipsa somnului sau insomnia cronică ţine mai mult (minim 3 nopţi/săptămână, timp de minim 3 luni) având cauze variate singure sau combinate.

”Obiceiurile nesănătoase, stresul şi anumite substanţe contribuie la un somn scurt şi neodihnitor. Insomnia este cauzată sau însoțeşte afecţiuni neuroendocrine, metabolice, fizico-psihice (alergii, dureri acute şi cornice, reflux, tuse, hipertiroidia, diabet, astm, bronhopneumopatii acute sau cronice, boala Parkinson, sindromul picioarelor neliniştite, apneea în somn, depresia, anxietatea)”, notează medicul homepat Dragoş Peteu, membru al Societăţii Române de Homeopatie.

Un episod acut de insomnie se poate prelungi dacă în încercarea de a-l corecta intervin obiceiuri nesănătoase (creştem cantitatea de cafea, introducem sau creştem cantitatea de alcool înainte de adormire, somn la ore nepotrivite). Din pacate, în zilele noastre, insomnia a devenit mult mai frecventă, mai ales la adulţii tineri.

Stresul, nesiguranţa, emoţiile, problemele sociale sunt cauze frecvente de insomnie. Depresia poate fi cauzată de nesomn sau, invers, insomnia poate duce la un nivel scăzut de energie, pierderea interesului în anumite activităţi, sentimente de tristeţe şi lipsă de speranţă, adică depresie.

Iată de ce e bine să ne odihnim la timp şi să dormim suficient. Dacă insomnia persistă, ea trebuie corectată cât mai repede pentru a nu deveni cronică.

Ce putem face pentru a induce somnul?
* În primul rând, e bine să ne culcam la aceeaşi oră, astfel încât să avem timp suficient pentru odihnă. Mai ales cei cu probleme de adormire ar trebui să renunţe la televizor, laptop, tableta sau telefon înainte de culcare.
* O altă măsură ar fi tehnicile de relaxare care contribuie la calmarea organismului. Meditaţia scade anxietatea şi stresul, contribuind la asigurarea unui somn odihnitor.
* Exerciţiile fizice uşoare, de preferat în aer liber, sunt extrem de utile mai ales la cei stresaţi şi sedentari, iar masajul, cu rol de relaxare, scade durerile musculoscheletale şi va ridica mult calitatea somnului.
* Problemele psihoemoţionale pot fi abordate alături de un psihoterapeut.
* Medicaţia uşoara (preparate cu magneziu, preparatele pe baza de tei, passiflora) poate fi o soluţie la problemele acute.

Citește mai mult: www.csid.ro

Unii au citit și asta: