LIFESTYLE

Ce mâncăm pentru a ne păstra dinții sănătoși

Daca va doriti sa preveniti aparitia cariilor si sa mentineti o buna sanatate orala, trebuie sa tineti cont de faptul ca dieta poate fi un aliat de nadejde. De la prevenirea cariilor si a bolilor parodontale si pana la improspatarea respiratiei si albirea dintilor, exista o serie de alimente cu efecte benefice, care reprezinta o alegere buna pentru sanatatea dintilor si gingiilor.

Se intampla adesea sa privim produsele alimentare ca fiind factori daunatori atunci cand vine vorba de sanatatea orala. La urma urmei, zaharurile si acizii din alimente si bauturi sunt cele care produc cele mai serioase daune dintilor nostri. Cu toate acestea, exista mai multe tipuri de produse alimentare, care nu numai ca nu dauneaza dintilor, dar pot fi un sprijin real in mentinerea unei bune sanatati orale.

Diferite alimente acide si bauturi pot provoca eroziunea smaltului dintilor, astfel ca pentru a ne mentine dintii puternici trebuie sa gasim surse noi prin care sa recuperam mineralele pierdute, printre care cele mai importante sunt calciul si fosforul. Consumul unor alimente bogate in aceste elemente este, asadar, o necesitate daca dorim sa ne pastram dintii puternici si sanatosi.

„Cele mai bune surse de calciu sunt iaurtul, branza, fructele de mare, laptele, tofu, iar cele mai bogate surse de fosfor sunt semintele de dovleac, pestele, carnea rosie, ouale. Nucile sunt pline de beneficii pentru dinti, fiind cunoscut faptul ca sunt bogate in calciu si fosfor. La fel de benefice sunt si migdalele, nucile de Brazilia si caju, care ajuta la lupta impotriva bacteriilor ce provoaca aparitia cariilor dentare”, explica dr. Mihaela Dan, medic specialist ortodont.

Vitamina D este esentiala nu doar pentru starea generala de sanatate, dar si pentru cea dentara, motivul principal fiind acela ca aceasta ajuta la absorbtia calciului.

Lumina soarelui favorizeaza sintetizarea vitaminei D la nivelul pielii, fiind de ajuns o „repriza: de aproximativ cinci pana la 30 de minute de expunere la soare, cel putin de doua ori pe saptamana, pentru a ne obtine necesarul din aceasta vitamina. Daca nu sunteti prieteni cu soarele, din fericire galbenusurile de ou sau uleiul din ficat de cod reprezinta surse la fel de bune de vitamina D.

Vitamina C este si ea foarte importanta pentru dantura datorita capacitatii sale de a intari vasele de sange si de a reduce inflamatia, ajutand astfel gingiile sa ramana sanatoase. „Vitamina C are, de asemenea, un rol important in producerea de colagen, o proteina cheie indispensabila in lupta impotriva bolii parodontale. In lipsa ei, gingiile devin sensibile in fata bacteriilor care cauzeaza boli parodontale. Pentru a asigura un aport optim de vitamina C este recomandat sa includem in alimentatie ardei gras, portocale, kiwi, capsuni, broccoli sau varza creata”, medicul Mihaela Dan.

La fel de benefice sunt si verdeturile, care se regasesc de obicei cam pe orice lista de alimente sanatoase. Acestea sunt pline de vitamine si minerale, avand in acelasi timp un aport scazut de calorii. In plus, tot ce inseamna frunze verzi, cum ar fi varza si spanacul, sunt un beneficiu si pentru sanatatea orala, ele fiind bogate in calciu, acid folic, vitamina B.

Antioxidantii

Cand vine vorba de beneficii pentru sanatate, antioxidantii ocupa un loc fruntas. Acestia lupta impotriva bacteriilor care cauzeaza inflamatii si boli parodontale, avand un rol important in protejarea gingiilor si a altor tesuturi in fata deteriorarii celulelor si dezvoltarii infectiilor bacteriene.

Cele mai bune surse de antioxidanti sunt, cum era de asteptat, fructele si legumele: mere, fructe de padure, struguri, stafide, dar si nuci sau fasole.

Polifenolii, care pot fi gasiti in ceaiul verde sau negru, sunt cunoscuti datorita eficientei in a reduce bacteriile din cavitatea bucala. Ceaiul, de asemenea, tinde sa fie bogat in fluorura, despre care se stie ca este necesara pentru a avea dinti sanatosi.

Probioticele

Probioticele, cunoscute si drept „bacterii bune”, pot ajuta la diminuarea placii bacteriene si mentinerea gingiilor sanatoase.

Chiar daca pare ideal sa mancam alimente gustoase si totodata benefice pentru sanatatea orala, nu trebuie sa uitam de regulile de baza in ingrijirea dintilor. Chiar si dupa ce mancam cele mai sanatoase alimente din aceasta lista, este intotdeauna recomandam sa curatam dintii de resturi alimentare, zaharuri si acizi. Perierea, desigur, ar trebui sa fie un obicei nelipsit dupa masa, dar in cazul in care nu se poate realiza imediat, o guma poate reprezenta o solutie temporara.

Sursa: http://www.doctorulzilei.ro/

cofetaria-calarasi-h
Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

seventeen − 5 =

To Top