Gutuile ne feresc de răceli și previn anemia

Bucura-te de bogatiile toamnei, dar nu uita sa te pregatesti pentru sezonul rece. Iti propunem cura cu gutui, „merele de aur” din bucataria bunicii, dupa care ne furisam mereu in copilarie. Pline de vitamine si minerale, ele alunga primele simptome de raceala, fortifica organismul si actioneaza ca un puternic antioxidant. In compoturi, tarte sau magiun, ele pastreaza o aroma care ne face sa spunem ca toamna miroase a gutui!

Rude apropiate cu merele si perele, gutuile isi au originile in regiunea Caucazului, in sud-vestul cald al Asiei. Sunt cunoscute inca din antichitate, iar in prezent, exista anumite indicii potrivit carora referirile din acea vreme la mere, aveau in vizor, de fapt, gutuile.

Fructe mari, foarte aromate, avand suculenta redusa, gust astringent si consistenta tare, gutuile sunt mai putin consumate ca atare si mai mult sub forma de preparate: compot, gem, dulceata, nectar, jeleu, marmelada. De altfel, cuvantul „marmelada” isi are radacina in echivalentul portughez al cuvantului „gutuie”, marmelo.

Datorita importurilor de marmelada de provenienta portugheza ce explodasera prin secolul al XV-lea, cuvantul a intrat si in vocabularul britanicilor care savurau inca de pe atunci doua sortimente de „marmalade”: rosie si alba.

Proaspete sau prelucrate?
Atunci cand sunt gatite la temperaturi inalte, gutuile capata o culoare rosiatica, intrucat, sub actiunea acizilor, pigmentul antocianina inlocuieste leucoantocianina, cea care da culoarea galben pal a pulpei fructului. De asemenea, prin prelucrare, gustul astringent al gutuilor se atenueaza, lasand aroma placuta sa invadeze simturile.

Proaspete sau prelucrate, gutuile sunt o sursa semnificativa de zaharuri simple, usor asimilabile, elemente minerale si vitamine. Continutul ridicat de substante pectice, concentrate mai ales in coaja, le confera un grad mare de gelificare.

In plus, pectina are un rol important in reducerea colesterolului, a riscului de boli grave cardiovasculare si in eliminarea din organism a substantelor toxice, in special a metalelor grele.

Valoarea nutritionala la 100g fruct
Carbohidrati – 15,3 g; Fibre – 1,9 g; Grasimi – 0,10 g Proteine – 0,4 g; Apa – 83,8 g; Vitamina A – 40 UI; Vitamina B3 – 0,2 mg; Vitamina B6 – 0,04 mg; Vitamin B9 – 8 mg; Vitamina C – 15,0 mg; Calciu – 8 mg; Fier – 0,7 mg; Magneziu – 8 mg; Fosfor -17 mg; Potasiu – 197 mg; Sodiu – 4 mg; Valoare energetica – 57 kcal.

Medicamentul toamnei

Pentru ca toamna s-a instalat deja, iar virozele respiratorii au inceput sa ne dea tarcoale, specialistii in fitoterapie recomanda consumul zilnic de gutui. Acestea nu doar ca ne feresc de raceli, dar previn anemia si stimuleaza pofta de mancare.

O gutuie pe zi ne tine departe de inflamatiile gatului, destul de frecvente in sezonul rece, iar semintele macinate au un efect calmant extraordinar in caz de tuse si bronsita.
37% din doza zilnica recomandata de vitamina C au 100 g de gutui.

In conditiile in care un singur fruct poate ajunge la 800 de grame, rezulta ca o gutuie pe zi acopera tot necesarul de vitamina C.

Citeste mai mult: https://www.csid.ro/

Unii au citit și asta: