Tu câte ore dormi pe noapte?

Care este primul lucru care iti vine in minte dupa o zi lunga la birou sau după o activitate fizică intensă? Ce te poate ajuta sa-ti depasesti stresul zilnic? Raspunsul este unul singur: somnul.

Pentru a beneficia de un somn bun, calitatea, durata si momentul acestuia sunt esentiale.

Somnul este o stare a mintii si a corpului caracterizata de absenta constiintei, inhibarea activitatii senzoriale si lipsa de activitate a aproape tuturor muschilor voluntari. Somnul limiteaza, in acelasi timp, si interactiunea persoanei cu mediul si lasa mintea si corpul sa se refaca si sa se relaxeze.

De ce este somnul atat de important pentru sanatate?
Ciclul de somn este impartit, in general, in doua moduri alternative, cu miscare oculara rapida (REM) si fara miscare oculara rapida (non-REM). In starea non-REM somnul este usor, temperatura corpului scade, ritmul cardiac incetineste, pregatind corpul sa cada intr-un somn mai profund, si poate fi usor intrerupt de stimuli externi.

In timpul somnului mai adanc, zonele creierului au aratat o activitate redusa si energia conservata este transferata in mod eficient catre alte parti ale corpului. Aceasta stare anabolica permite corpului sa desfasoare procese de reparare a celulelor si tesuturilor, precum si de intarire a sistemului imunitar. Paralizia simturilor in starea de somn REM permite aparitia viselor.

Ciclul de somn zilnic recomandat
Conform Fundatiei Nationale de Somn din SUA, persoanele cu varste cuprinse intre 18 si 64 de ani ar trebui sa doarma intre 7 si 9 ore pe zi, iar cei peste 64 de ani ar trebui sa doarma 7-8 ore pe zi. In ceea ce-i priveste pe copii, Academia Americana de Pediatrie a actualizat recomandarile de somn pentru copii si adolescenti in 2016 la 10-12 ore pe zi.

Este, de asemenea, important de mentinut un ciclu de somn uniform, reglat in mod natural de doua sisteme ale corpului – homeostazia somn/trezire si ceasul biologic circadian.

Aceste sisteme ne ajuta sa ne dam seama de perioadele in care am fost privati de somn si sa mentinem un echilibru intre orele in care dormim si cele in care stam treji.

Ceasurile circadian si cel biologic din corpul uman sunt strans legate intre ele, iar ultimul dintre acestea joaca un rol integral in determinarea tiparelor de somn. Acestea se coordoneaza cu alte parti ale creierului, in special un grup de nervi localizati in hipotalamus, cunoscuti ca nucleul suprachiasmatic, pentru a monitoriza si a controla ciclurile de somn-trezire.

Hormonul somnului, melatonina, este eliberat de creier cand se intuneca. Secretia de melatonina este influentata de stimularea ritmurilor circadiene care, la randul lor, regleaza ceasul intern.

Somnul in exces sau lipsa de somn au influente negative asupra sanatatii si pot deveni factori decisivi in prezicerea calitatii, dar si a longevitatii vietii. Un somn bun determina performanta sistemului nervos, memoria si capacitatea de exercitiu, reduce procesele inflamatorii din corp, nivelul hormonilor de stres si regleaza tensiunea arteriala.

Citeste mai mult:https://viataverdeviu.ro/importanta-somnului

Unii au citit și asta: